آشنایی با رک آزمایشگاهی

خانه    بلاگ      آشنایی با رک آزمایشگاهی
آشنایی با رک آزمایشگاهی

از ابزارهای مهم و کاربردی آزمایشگاه‌ها می‌توان به رک آزمایشگاهی اشاره نمود . رک آزمایشگاهی نوعی ابزار برای نگهداری انواع لوله‌های آزمایشگاهی مانند پیپت ، لوله همزن ، لوله NMR کاربرد دارد . آشنایی با رک آزمایشگاهی موضوعی است که ، در این مطلب به آن خواهیم پرداخت .

در آزمایشگاه‌ها کار اصلی و عمده ، انجام آزمایش‌ها بر روی متریال متفاوت می‌باشد . به همین دلیل روزانه لوله‌های آزمایشگاهی در حجم بالا جا به جا می‌شوند . از آنجا که ، نگهداری لوله‌های آزمایشگاهی و مواد درون آن‌ها بسیار مهم و حیاتی می‌باشد ، نیاز به وسیله‌ای برای نگهداری آن‌ها احساس می‌شود .

بخوانید: رک ایستاده

رک آزمایشگاهی چیست ؟

در اولین قسمت از مطلب آشنایی با رک آزمایشگاهی به بیان تعریف مختصری از این نوع رک خواهیم پرداخت . رک آزمایشگاهی نوعی محفظه و ابزار است . از این ابزار برای نگهداری و یا جا به جا کردن لوله‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود . رک آزمایشگاهی در حین انجام آزمایش و همچنین ، در حین بررسی کردن محیط کشت کاربرد دارد .

رک‌های آزمایشگاهی در ابعاد و سایزهای مختلفی و بنا به نیاز و کاربرد متفاوت ساخته می‌شوند . جنس این رک‌های آزمایشگاهی غالبا از پلاستیک ، فلز و‌ یا متریالی به نام پلی پروپلین می‌باشد . تعداد حفرات و همچنین ، قطر آن‌‌ها در این محفظه‌ها متغیر و متفاوت است .

در ادامه مطلب آشنایی با رک آزمایشگاهی ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ، هر رک آزمایشگاهی متناسب با شرایط خاص دما و نوع موادی که ، درون آن نگهداری می‌شود ، از جنس مواد متناسب ساخته می‌شود . قبلا نیز ذکر شد که ، پلاستیک ، فلز و پلی پروپلین مواد سازنده رک آزمایشگاهی می‌باشند .

رک آزمایشگاهی چیست ؟

موارد کاربرد رک آزمایشگاهی چیست ؟

در ادامه مبحث آشنایی با رک آزمایشگاهی به بررسی موارد کاربرد و استفاده از رک آزمایشگاهی خواهیم پرداخت . به طور قطع به یقین می‌توان گفت این ابزار یکی از مهم‌ترین وسایل آزمایشگاهی به شمار می‌رود . پر کاربردترین نوع رک آزمایشگاهی رک پلاستیکی می‌باشد .

به جهت این که ، قابلیت شستشو و جا به جایی آسان دارد . در مقابل مواد اسیدی بسیار مقاوم است . در قسمت‌های قبلی به طور مختصر اشاره‌ای به کاربرد این رک داشتیم . برخی دیگر از موارد کاربرد رک آزمایشگاهی به شرح زیر می‌باشند ؛

 

  • قابلیت نگهداشتن کلیه لوله‌های آزمایشگاهی مانند لوله تست ، لوله NMR ، لوله جوش و لوله فالکون
  • قابل به کار گیری در اتوکلاو
  • قابلیت استفاده در انواع آزمایشگاه‌ها

 

از آنجا که ، رک آزمایشگاهی جزو اساسی‌ترین ابزار هر آزمایشگاه می‌باشد ، مبحث آشنایی با رک آزمایشگاهی اهمیت پیدا می‌کند . در قسمت بعدی از این مطلب به بررسی مزایای این نوع رک‌های آزمایشگاهی خواهیم پرداخت . همچنان تا انتهای مطلب همراه ما باشید .

مزایای رک آزمایشگاهی چیست ؟

همانگونه که ، قبلا نیز ذکر شد این قسمت از مطلب آشنایی با رک آزمایشگاهی را ، به بررسی مزیت‌های این نوع رک اختصاص داده‌ایم . یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های به کار گیری رک آزمایشگاهی ، عملکرد آن است . نگهداری اصولی لوله‌ها ، به خصوص هنگام نگهداری از مواد خطرناک ، بسیار مهم است .

به وسیله رک آزمایشگاهی می‌توان لوله‌های آزمایشگاهی دارای مواد اسیدی و خطرناک را ، به روشی امن نگهداری نمود . به این ترتیب تکنسین آزمایشگاهی از گزند خطر مواد اسیدی و خطرناک در امان خواهد ماند . این مزیت به نوبه خود مهم‌ترین مزیت رک آزمایشگاهی به شمار می‌رود .

همانگونه که در مقدمه مطلب ذکر شد ، رک‌های آزمایشگاهی نوعی محفظه هستند . این محفظه‌ها باید دارای ویژگی‌های به خصوصی باشند . یکی از موضوعاتی که ، در مطلب آشنایی با رک آزمایشگاهی به آن خواهیم پرداخت ، ویژگی‌های رک آزمایشگاهی می‌باشد .

مزایای رک آزمایشگاهی چیست ؟

 

رک آزمایشگاهی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد ؟

آشنایی با رک آزمایشگاهی و ویژگی‌های آن باعث می‌شود تا ، تکنسین‌های آزمایشگاهی قادر به استفاده بهتر و بهینه از این رک‌ها باشند . در ادامه مطلب به برخی از ویژگی‌های اصلی رک‌های آزمایشگاهی خواهیم پرداخت . لازم به ذکر است که ، ویژگی رک آزمایشگاهی بسته به جنس آن متفاوت می‌باشد ؛

 

  • رک آزمایشگاهی پلاستیکی : این نوع رک‌های آزمایشگاهی دارای ابعاد متفاوتی می‌باشند . قابلیت شستشوی آسان نیز از دیگر ویژگی‌های این‌نوع رک می‌باشد . علاوه بر این که ، به دلیل وزن کم و سلک بودن به راحتی می‌توان آن‌ها را ، جا به جا نمود .
  • رک آزمایشگاهی فلزی : رک آزمایشگاهی فلزی نیز در ابعاد متفاوت ساخته می‌شود . حمل و نقل راحت و شستشوی آسان نیز از دیگر ویژگی‌های رک فلزی می‌باشد . ضمن این که ، در اتوکلاو نیز می‌توان از آن استفاده نمود . زیرا ، قابلیت تحمل دمای بالا را ، دارد .
  • رک پلی پروپلین : رک آزمایشگاهی پلی پروپلین ابعاد متفاوتی دارد . شستشوی راحتی دارد . دارای قابلیت مقاومت در برابر انواع مواد اسیدی و شیمیایی را دارد . همچنین ، در دستگاه‌های فریز هم می‌توان از آن استفاده نمود . زیرا در برابر سرما نیز مقاوم است .

 

تا ، اینجای مطلب آشنایی با رک آزمایشگاهی با این نوع رک ، موارد کاربرد ، مزایا و ویژگی‌های آن به یک آشنایی نسبی دست پیدا کردیم . قیمت رک‌های آزمایشگاهی موجود در بازار متفاوت است . قیمت رک‌ها مطلبی است که ، در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

قیمت رک‌های آزمایشگاهی چقدر است ؟

یکی از فاکتورهای آشنایی با رک آزمایشگاهی اطلاع از قیمت آن است . قیمت‌های رک آزمایشگاهی موجود در بازار کاملا متفاوت بوده و به فاکتورهای متعددی بستگی دارد . ابعاد ، ارتفاع ، تعداد حفره‌ها و همچنین ، قطر حفره‌ها از موارد تاثیر گذار بر روی قیمت رک آزمایشگاهی می‌باشند .

لازم به ذکر است که ، قیمت رک‌های آزمایشگاهی تولید شده در داخل کشور از نمونه‌های تولیدی خارجی ارزان‌تر می‌باشد . یکی از نکات مهم خرید این رک‌ها توجه به کیفیت مواد مصرفی در ساخت رک و همچنین قیمت آن می‌باشد .

کلام آخر

علاوه بر این که ، آشنایی با رک آزمایشگاهی از موارد مهم و اساسی است ، خرید رک‌های با کیفیت برای آزمایشگاه‌ها نیز از اولویت بالایی برخوردار است . آماد سیستم جزو شرکت‌های معتبر طراحی و تولید انواع رک‌ها می‌باشد . هدف این شرکت تولید کالای با کیفیت و بر اساس استانداردهای جهانی می‌باشد .

آماد سیستم جزو برندهای معتبر و شناخته شده در زمینه تولید رک‌ها به شمار می‌رود . جهت مشاهده کاتالوگ محصولات و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت این مجموعه مراجعه نمایید .

بخوانید: آشنایی با انواع داکت

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574