آموزش نصب و راه اندازی رک

خانه    بلاگ      آموزش نصب و راه اندازی رک
آموزش نصب و راه اندازی رک

با آموزش نصب و راه اندازی رک می توانید سیستم شبکه را به راحتی برقرار سازید . شاید در ظاهر این فرآیند کار سختی باشد ، اما اگر با تکنیک ها و مراحل آن آشنایی داشته باشید ، در کوتاه ترین زمان ممکن قادر به نصب و راه اندازی خواهید بود و نیازی به حضور تکنسین ها نخواهد بود .

در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار خواهیم داد .

نصب تجهیزات درون رک شبکه

در مرحله ی اول از آموزش نصب و راه اندازی رک ، لازم بوده ، تا تجهیزات سیسکو را درون رک قرار دهید . این پروسه در طی چندین مرحله انجام می شود ، که به شرح زیر هستند؛

  1. برنامه ریزی مکانی و خط مشی : برای شروع ، برنامه ریزی قبل از نصب تجهیزات بسیار مهم است . باید مکان دقیق و مطلوب برای رک تعیین شود و یک برنامه ریزی برای قرار دادن تجهیزات در آن داشته باشیم . همچنین ، باید خط مشی های مربوط به اتصالات ، کابل کشی ، تهویه و ایمنی رعایت کنیم .
  2. آماده سازی رک : یکی از مراحل مهم در رابطه با آموزش نصب و راه اندازی رک ، آماده سازی رک می باشد ‌. قبل از نصب تجهیزات ، رک باید به درستی آماده شود ، در بسیاری از موارد لازم بوده تا قطعات رک همچون ؛ پنل ها ، لوازم جانبی و.. . را به آن متصل کنیم . همچنین ، باید توجه ویژه ای به تهویه و سیستم سرمایشی داشته باشید و مکان مناسبی برای نصب آن در نظر بگیرید .
  3. نصب تجهیزات : در این مرحله باید تجهیزات سیسکو را به درستی درون رک قرار دهیم ، که شامل سوییچ ها ، روترها ، سرورها ، آنتن ها و دستگاه های شبکه دیگر است . تجهیزات باید به درستی در رک نصب شوند و لازم بوده ، تا با استانداردهای مربوطه به کلی رعایت شود .
  4. کابل کشی : در طی ارائه آموزش نصب و راه اندازی رک ، به مرحله کابل کشی رسیده ایم ، که بعد از نصب تجهیزات انجام می شود . کابل کواکسیال ، کابل اترنت و کانکتور های متعدد در این امر مورد استفاده قرار می گیرند ، که لازم بوده ، در طی فرآیند کابل کشی متصل شده و برچسب گذاری شوند ، تا شناسایی آن ها به درستی انجام شود .
  5. تست و تأیید عملکرد : پس از اتصال کابل ها ، باید عملکرد تجهیزات تست شود ، که شامل تست اتصال شبکه ، تست پینگ ، تست سرعت و دیگر تست های مربوطه می باشد . اگر هر نقصی وجود داشت ، باید آن را بر طرف نمود و از اتصال صحیح تجهیزات و کابل ها مطمئن شد .
  6. مدیریت کابل : پس از نصب تجهیزات و تست عملکرد ، باید مدیریت کابل ها را در نظر بگیرید ، که شامل استفاده از پچ پانل و.. . می باشد.

مراحل بالا در واقعی نوعی آموزش نصب و راه اندازی رک هستند ، که لازم بوده یکی پس از دیگری به درستی طی گردد . ویرایش و بهبود نصب تجهیزات درون رک شبکه می تواند با توجه به نیازهای خاص سازمان شما متفاوت باشد . همچنین ، همیشه باید از راهنمایی و دستورالعمل های تولید کننده ها پیروی کنید و در صورت لزوم از کمک یک تکنسین حرفه ای بهره مند شوید .

نصب تجهیزات درون رک شبکه

بیشتر بخوانید: قیمت و خرید رک سرور

نکات ایمنی در رابطه به نصب و راه اندازی رک شبکه

در رابطه با آموزش نصب و راه اندازی رک یک سری نکات ایمنی وجود داشته ، که لازم به آن ها اشاره نماییم ؛

  1. مکان مناسب : رک شبکه باید در یک محیط مناسب و خنک قرار گیرد . از قرار گرفتن در محیط های گرم و آفتاب زده خودداری کنید ، چرا که در حالت عادی رک شبکه هنگام فعالیت با افزایش دما مواجه است و قرار دادن آن در یک محیط داغ سبب تشدید افزایش دما شده ، که به کلی خطرناک است.
  2. تهویه هوا : مطمئن شوید که رک شبکه دارای سیستم تهویه هوای مناسب است . این سیستم باید بتواند حرارت تولید شده توسط تجهیزات را به خوبی تخلیه کند و دمای داخل رک را در محدوده مجاز نگه دارد ، در غیر این صورت خطرات متعددی رک شبکه و تجهیزات سیسکو را تهدید می نماید.
  3. برق پایدار : اتصال رک شبکه به یک منبع برق پایدار و بدون نوسانات ضروری است . فعالیت تجهیزات سیسکو تا حد زیادی به برق وابسته است و استفاده از UPS ( منبع تغذیه باتری ) نیز برای محافظت در مواقع قطعی برق پیشنهاد می شود . توجه به این نکات جزو الزامات آموزش نصب و راه اندازی رک می باشد.
  4. کابل های منظم : برای راه اندازی رک شبکه ، کابل ها را به صورت منظم و مرتب در داخل رک قرار دهید . استفاده از کابل های برچسب دار و مستحکم نیز برای شناسایی و جلوگیری از تداخل کابل ها مفید می باشد .
  5. برچسب گذاری : هر تجهیزات و پورت در رک باید به درستی برچسب گذاری شوند تا شناسایی و مدیریت آن ها آسان تر گردد .
  6. محافظت امنیتی : برای محافظت از تجهیزات شبکه در رک ، از قفل های فیزیکی استفاده کنید و دسترسی به رک را محدود کنید . همچنین ، برای محافظت از اطلاعات حساس ، به سراغ راه اندازی دسترسی کنترل شده بروید و از رمزنگاری استفاده نمایید .
  7. مدیریت کابل : به مدیریت کابل ها دقت کنید و به هیچ عنوان نباید به هم ریختگی در کابل ها رخ بدهد ، چرا که اتصالات را با مشکل مواجه کرده و سرعت انتقال داده ها را کاهش می دهد .
  8. پشتیبانی و نگهداری : رعایت نظم جهت پشتیبان گیری و نگهداری تجهیزات شبکه در رک بسیار مهم بوده و در فرآیند برنامه ریزی منظم جهت به روزرسانی نرم افزارها و سیستم عامل ها نیز نیازمند نظم و هماهنگی هستیم . از این رو در رابطه به برقراری آیتم های امنیتی جهت نصب رک شبکه باید رعایت نظم را در اولویت قرار دهیم .

موارد بالا جزو نکات مهمی بودند ، که در مبحث آموزش نصب و راه اندازی رک لازم بود ، به شما توضیحاتی در خصوص آن ها اشاره نماییم .

نکات ایمنی در رابطه به نصب و راه اندازی رک شبکه

کلام آخر

در این مقاله هدف ما ارائه توضیحاتی در خصوص آموزش نصب و راه اندازی رک بود . رک ها جزو الزامات سیستم شبکه هستند ، که بهره مندی و استفاده از آنان نیازمند رعایت نکات مختلفی است .

برای این که یک رک را به بهترین حالت ممکن نصب کنیم و از آن بهره مند گردیم ، لازم بوده تا تجهیزات مختلفی را برای این امر تهیه کنیم ، خوشبختانه امکان تهیه تمامی این تجهیزات در مجموعه آماد سیستم وجود دارد ، که هر کدام از آن ها کیفیت بالایی دارند ، از این که در مقاله آموزش نصب و راه اندازی رک با ما همراه شدید ممنونیم .

بیشتر بخوانید: بهترین قیمت رک لابراتواری

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574