اجزای رک شبکه

خانه    بلاگ      اجزای رک شبکه
اجزای رک شبکه

بگذارید، در طول این مطلب از آماد سیستم با همدیگر در ارتباط با رک و اجزای تشکیل دهنده‌اش صحبت بنماییم. اگر که بخواهیم، این وسیله را به صورت مفید و مختصر تعریف کنیم؛ یک محفظه برای قرار دادنِ سرور و اجزای رک است. رک ها دارای دو نوع هستند! یکی از آنها همراه با درب و دیواره به فروش رسیده و دیگری بدون درب و دیواره به مرحله فروش می رسد. در ارتباط با اجزای رک شبکه باید بگوییم؛ که از اهمیت شایانی برخوردار است. چرا که رک مسئولیت محافظت از سرور و اجزای آن را داشته و به همین خاطر باید از نظر امنیت در سطح بالایی قرار داشته باشد.

جالب است، بدانید؛ این نوع از تجهیزات سرور شما را از دَست سارقین محافظت می نماید. علاوه بر تمامی این ها رک ها با مراقبت از تجهیزات شبکه در مقابل دما، رطوبت، ضربات و ورود فشار یا…سلامت آنها را در طول زمان تضمین خواهد کرد.

شما می توانید، برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در این زمینه با ما در ادامه این مطلب از خود همراه باشید. قطعاً ما می توانیم، اطلاعات مورد نیاز شما را ارائه نماییم.

فریم اصلی شبکه (مهم ترین اجزای تشکیل دهنده رک)

فریم یعنی قابِ اصلی از رک که به چَشم می خورد. تولیدکنندگان عزیز با استفاده از جوشکاری یا پیچ و مهره فریم اصلی که یکی از مهم ترین اجزای رک شبکه است، را تشکیل می دهند. با وجودِ قابِ اصلی شبکه است، که تجهیزات شبکه در مقابل عوامل محیطی یا ضربات و… در اَمان می ماند.

ریلی برای نصب شبکه درون رک ها

یک ریل به اسمِ (ریلی برای نصب شبکه داخل رک) درون بدنه اصلی (فریم اصلی شبکه) نصب می شود. این ریل ها با جوشکاری یا پیچ و مهره داخل رک ها به خوبی محکم خواهد شد. اگر که شما با دقّت به ریل نگاهی بی اندازید، با سوراخ هایی مواجه می شوید. این سوراخ ها برای آن است، که دیگر اجزای رک شبکه به خوبی نصب شده و شما از بابتِ محکم بودنِ تجهیزات سَر جای خود خیالتان راحت شود.

درب و دیواره ها

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید، که رک ها به لحاظ رعایت نکات ایمنی به وجودِ درب و دیواره ها نیاز دارند. این گونه قطعاً می توانند، بهتر از تجهیزات شبکه در مقابل خطراتی مختلف مراقبت نمایند. درب ها به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شود. یکی از آنها اُپن دور بوده و دیگری کِلُز دور است! جالب است، بدانید؛ انواعِ کِلُز دور از قسمت هایی شیشه ای بهره مند است. به همین خاطر با نصب آنها و بدون باز کردن درب می توانید، داخل رک را تماشا کنید.

به این مسئله بسیار مهم دقّت داشته باشید، که به دلیل عدم وجودِ هیچ گونه درز و سوراخی برروی این نوع از درب ها هوایی داخل رک شبکه جریان پیدا نمی کند. پس برای مراقبت از اجزای رک شبکه باید از تهویه مناسب کمک بگیرید.

حال آن که درب های از نوعِ اُپن دور سوراخ هایی برروی خود دارد. همین موضوع خود منجر می شود، هوا داخل رک به خوبی جریان داشته باشد. در چنین موقعیت هایی هوای گرم داخل رک با هوای خنک تعویض شده و نیاز چندانی به وجودِ فن نخواهد بود. اغلب از این نوع از درب ها در دیتاسنتر استفاده می نمایند، تا محیط داخلی رک گرم نشود.

قسمت سقف و کف رک شبکه

جالب است، بدانید؛ یکی از اجزای رک شبکه سقف است، که چون درب ها دارای دو نوع است. یکی از انواعِ سقف بسته بوده و دیگری شیاردار است. اگر که شما نوع بدون سوراخ یعنی بسته را انتخاب نمودید، باید داخل رک فن بگذارید، تا به خوبی هوا جریان داشته باشد. حال آن که بستگی به شما دارد، قسمت کف را از چه نوعی انتخاب بنمایید. ولی اگر که کف بیس را برگزینید، از تجهیزات رک در برابر عواملی چون زلزله یا ورود ضربات محکم محافظت خواهید کرد.

پایه و چرخ رک شبکه

اگر که شما به قسمت پایه های رک دیواری نگاهی اندازید، با چرخ هایی رو به رو خواهید شد. وجودِ این چرخ ها به شما امکان می دهد، تا جا به جایی رک ایستاده برای شما بسیار راحت تر شود. در واقع چرخ یکی از اجزای رک شبکه ایستاده بوده که نبودش برای شما دردسرهایی به بار می آورد. از سویی دیگر این دَست از رک ها دارای پایه هایی ثابت و مقاوم هستند. پس شما می توانید، آنها را حتی برروی سطوح ناهموار و با فراز و نشیب قرار بدهید.

توجه داشته باشید، که چرخ رک ها بزرگ و مستحکم باشد. این گونه می تواند، میزان وزن بالاتری متحمل شده و از سویی در طی مسافتی بیشتر شما را همراهی کند.

پایه و چرخ رک شبکه

قفل رک شبکه

اگر که می خواهید، یکی از اجزای رک شبکه را که اهمیت بسیاری دارد، بشناسید! به قفل آن نگاه بی اندازید. با وجود قفل است، که نیمی از امنیت تجهیزات سرور شما فراهم می شود. جالب است، بدانید؛ قفل این دستگاه ها دارای سه نوع است. یکی از این قفل ها اثر انگشتی بوده دیگری سوئیچی و آخری ریتال است. ما نمی توانیم، یکی از قفل ها را بسیار خوب و دیگری را بسیار بد معرفی کنیم.

در واقع هریک از آنها مزیت مختص به خود را داراست و به نسبت امکانِ تأمین امنیت تجهیزات سرور شما را تا حدود بالایی دارد. ما تا به این قسمت از مطلب آماد سیستم شما را با اجزای رک شبکه آشنا ساختیم. در ادامه متن اجزائی که درون رک ها قرار می گیرد، بررسی خواهد شد. پس ما از شما دعوت می کنیم، همچنان در ادامه متن با ما همراه باشید.

سینی و طبقات

شما برای نظم دهی بیشتر به داخل رک شبکه امکانِ استفاده از طبقه را دارید. این طبقات دارای انواعِ متنوعی است. پس این شما هستید، که باید با توجه به نیاز خود یکی از بهترین ها را انتخاب بنمایید. تجهیزات شما زیاد است؟ وزن آن ها به صورت حدودی چقدر می باشد؟ اینها مشخص می کند، که شما باید چه نوع طبقه ای را انتخاب کنید. مثلاً برخی از طبقات یا سینی ها برای نگهداری از تجهیزات سبک مناسب بوده حال بعضی دیگر توان تحمل وزن بالایی دارند!

علاوه بر این ها بهتر است، در معرفی این نوع از اجزای رک شبکه که در داخل آن قرار می گیرد، بدانید؛ سینی ها دارای دو نوع می باشد. یکی از آنها به صورت ثابت و دیگری متحرک است.

سینی و طبقات

نگهدارنده کابل شبکه

اگر که شما دارای نگهدارنده کابل شبکه نبوده و به داخل رک نگاه کنید، قطعاً ضد حال می خورید. کابل هایی در هم تنیده شده و بسیار زیاد نظم داخل سیستم را بَرهم می زند! درست است؟ به همین خاطر است، که نگهدارنده کابل شبکه روی کار آمد. این عضو از اجزای رک شبکه می تواند، به درون رک ترتیب خاصی بخشیده و کابل ها را در جایی مخصوص جمع کند.

این نگهدارنده ها در دو نوع عمودی و افقی تولید شده و شما می توانید، با توجه به خواسته خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

نگهدارنده کابل شبکه

پچ پنل

اکنون شما نگهدارنده کابل شبکه را تهیه نموده اید! اگر که تعداد کابل ها زیاد است، باید در کنار آن یک پچ پنل هم داشته باشید. با وجود این عضو کابل ها مدیریت می شود و شما می توانید، محیطی بیشتر در داخل رک برای قرار دادن دیگر اجزاء داشته باشید. پس حتماً از پچ پنل ها در کابل کشی بهره مند شوید.

پاور ماژول

آیا شما به سیستم توزیع برق در رک شبکه توجه کرده اید؟ در واقع پاور ماژول یکی از اجزای رک شبکه است، که باید وجود داشته باشد. ولی چرا؟ ما در اینجا برای درک بهتر موضوع به دو نکته بسیار مهم اشاره می کنیم. نکته اوّل این است، که آیا تجهیزات رک شبکه شما دارای چندین کابل می باشد! حال نکته دوّم این می باشد، که تمامی این کابل ها بایستی به حالت کاملاً ثابت به برق وصل شده باشند.

اگر که شما به دو نکته گفته شده توجه داشته باشید، نتیجه ای که بدان می رسید‌؛ سیستم توزیع برق خواهد بود. پاور ماژول نقش چند راهی برق را ایفاء می کند. به گونه ای که کابل ها بدان وصل می شوند. در آخر هم پاور ماژول به برق ثابت وصل خواهد شد. قطعاً اکنون می دانید، که نقش پاور ماژول به عنوان یکی از اجزای رک شبکه چیست!

باتری بکاپ

باتری بکاپ می تواند، برق را بدون هیچ گونه نوسانات به تجهیزات رک شبکه برساند. مثلاً برق می رود! تا مدّت زمانی مشخص چون؛ پنج ساعت سیستمی که بدان وصل شده است، بدون هیچ گونه نقصی به کار خود ادامه خواهد داد.

لایت پنل

لایت پنل یا اِل اِی دی به عنوان یکی از اجزای رک شبکه بوده و می توانید، آن را درون رک وصل کنید. قطعاً این گونه تماشای تجهیزات موجود داخل رک به هنگام تاریکی برای شما راحت خواهد شد. علاوه بر تمامی این ها با وجودِ لایت پنل داخل رک زیباتر و جذاب تر از قبل خواهد شد.

فن خنک کننده

یکی دیگر از اجزای رک شبکه که وجودش الزامی است، فن می باشد. فن ها دارای دو نوع می باشد، که یکی یونیت فن و آن یکی سینی فن نام دارد. اگر که شما نوعِ اوّل را انتخاب کنید، باید برای نصب روی سقف یا دیواره ها را برگزینید. جهتِ خنک سازی داخل رک هر یونیت دارای دو یا چهار و یا شش فن است. نوعِ دوّم برروی سینی نصب شده و در داخل رک قرار می گیرد. اگر که قصد شما خنک سازی قسمتِ خاصی است، سینی فن را انتخاب نمایید، بهتر است.

استفاده از دماسنج

اگر که شما کارآیی بهتری را از اجزای رک شبکه خود توقع دارید، پس باید نسبت به تنظیم دمای داخل سیستم خود کوشا باشید. شما می توانید، از سنسور حرارت سنج بهره گیرید، این گونه به هنگام نیاز فن ها روشن شده یا خاموش می شود.

استفاده از دماسنج

پیچ و مهره هایی خاص

برای نصب هریک از این اجزا در کنار همدیگر باید پیچ و مهره هایی خاص وجود داشته باشد. شما باید از انواع گالوانیزه استفاده کنید، تا در گذر روزها از نظر شکل ظاهری خود دچار تغییر نشوند.

سخن آخر

دوستان عزیز همانطور که گفتیم؛ اجزای رک شبکه بسیار بوده و وجودِ تک به تک آنها امری الزامی است. به گونه ای که هریک از آنها نقشی حیاتی برعهده خود دارند. بنابراین شما باید برای مراقبت از تجهیزات سرور جهتِ تهیه تمامی آنها اقدام کنید. مثلاً پایه و چرخ ها یا پاور ماژول همچنین سینی ها و… هریک جایگاه خاص خود را داراست.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از آماد سیستم برای شما مفید بوده باشد. البته شما می توانید، در صورت وجودِ سؤالات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574