امنیت رک ها

خانه    بلاگ      امنیت رک ها
امنیت رک ها

شما باید نسبت به امنیت رک ها بی توجه نباشید! تصور کنید، که یک هکر از خدا بی خبر به دیتاسنتر شما وارد شده و اطلاعات‌تان به باد فنا رود! ما در طول این نوشتار از خود در آماد سیستم بر آن شده ایم، تا با شما عزیزان در رابطه با این مسئله به صورت مفید و مختصر صحبت بنماییم.

ولی پیش از شروع مطلب خود خاطر نشان شویم؛ اگر گه شما به لحاظ سخت افزاری سرور خود را در ایمنی کامل حفظ نکنید، در معرض خطراتی نه چندان جبران پذیر خواهید بود. پس در ادامه با یکدیگر همراه بشویم!

امنیت فضا را تامین کنید!

شما برای تامین نمودن امنیت رک ها لازم است، تا برای دسترسی به اتاق سرور چهارچوب قائل شوید. همچنین مناطق دسترسی می‌باید دارای زنگ هشدار بوده و کنترل بشود. شما باید حواس خود را از این بابت که چه کسی وارد اتاق شده یا از آن خارج می شود، جمع کنید.

توجه کنید، تا اتاق انتخابی از جانب شما دارای پنجره یا دریچه ای به سمت بیرون نباشد. چرا که به هنگام وجود پنجره علاوه بر سخت تر شدن ایجاد شرایط ایمنی نمی توان جو حاکم بر فضا را کنترل کرد. چنانچه که شما به ناچار اتاق سرور را در فضایی دارای پنجره برقرار کردید، حتما برای چهارچوب پنجره ها قفل الکترونیکی انتخاب کنید.

علاوه بر اینها برای امنیت رک ها می‌باید سیستم اعلام حریق و همچنین کپسول آتش نشانی را خریداری کنید. از سویی دیگر شما باید سیستم رطوبت سنج را تهیه بنمایید‌.

چه کسانی به اتاق سرور شما دسترسی خواهند داشت؟

بهتر است، سیاست شما مبنی بر دسترسی اشخاص خاص به اتاق دیتاسنتر باشد. نکته جالب توجه این است، که برخی ها اتاق سرور را مکانی بسیار ایده آل برای قرار دادن جارو یا میز و وسیله هایی اضافی می دانند. ولی شما نباید چنین کاری را انجام بدهید! چرا که اینچنین افراد بسیاری به اطلاعات شما دسترسی داشته و قطعا امنیت رک ها در خطر خواهد بود.

علاوه بر اینها شما بایست سیاست هایی را برای چنین محیطی تدوین بنمایید! مثلا آیا استعمال سیگار در چنین محیط هایی مجاز است؟ بعد از تدوین قوانین خواهد بود، که نظارت بر روی دسترسی اجرایشان بر عهده شما خواهد بود.

چه کسانی به اتاق سرور شما دسترسی خواهند داشت؟

برای تمامی نقاط قفل تعبیه بنمایید!

درست است، که در قسمت جلویی رک ها قفل هایی تعبیه می شود، ولی این کافی نخواهد بود. به گونه ای که بخش پشتی رک ها هم به وجود قفل نیاز خواهند داشت. شما که دوست ندارید، به یکباره فردی ناشناس درب رک را باز نموده و هارد دیسک ها به یکباره ناپدید بشود.

شما به منظور خرید قفل ها و تامین امنیت رک ها بدین لحاظ، انتخاب هایی بسیار پیش روی خود خواهید داشت. مثلا قفل و کلید ساده خریداری کرده یا دیجیتالی را انتخاب کنید. بهتر است، یکی از انواع قفل موجود را انتخاب نموده و برای تمامی رک ها مورد استفاده قرار بدهید.

علاوه بر قفل شما باید به جهت مدیریت کابل ها هم اقدام بنمایید. چرا که کابل ها هم جزئی از اجزای بسیار مهم موجود درون رک هاست. چنانچه که تمامی تجهیزات شبکه، سرور و همچنین ذخیره سازها در یک جا قرار گرفته اند، به همان اندازه تامین امنیت رک ها بایست محل حفظ کابل ها را هم ایمن نگهدارید.

بیشتر بخوانید

دسترسی مبتنی بر کلید به اطلاعات

برای آنکه به ایمنی رک ها بیشتر دست پیدا کنیم، بایست افراد مجاز به ورود اتاق سرور مشخص بشوند. مثلا شما می توانید، دسترسی مبتنی با کلید به اتاق سرور (از هر نوعی) را در نظر بگیرید. در قسمت ورودی حداقل یک قفل برقی را تعبیه کنید! اینچنین از نظارت کافی بهره مند شده و افرادِ لازم برای ورود به اتاق سرور کنترل می شوند.

درست است، که نوع قفل و کلید اهمیت چندانی ندارد. در واقع آنچه که مهم خواهد بود، امکانِ کنترل قفل و مانیتورینگ آن خواهد بود. البته که قفل و کلید ساده از چنین قابلیتی برخوردار نیستند. چنانچه که شما مجبور به بهره مندی از قفل فیزیکی می باشید، از نوعی استفاده کرده که امکان کپی برداری از روی کلید امکان پذیر نیست.

مگر زمانی که به شرکت تولید کننده مراجعه بنمایید‌. اینچنین در تامین امنیت رک ها خیال‌تان آسوده تر بوده و نمی توان از روی کلیدها کپی برداری نمود.

در برقراری امنیت کمی دور اندیش تر باشید!

شما می توانید، کاری را مبنی بر انجامِ امورات از راه دور پیش ببرید. اغلب فردی داخل اتاق دیتا سنتر حضور نداشته و زمانی بدان اتاق وارد خواهید شد، که بایست فعالیتی را انجام بدهید. حال ما برای تامین  ایمنی رک ها یک پیشنهاد برای شما داریم. آنهم این است، که تله انسانی برقرار کنید. ولی تله انسانی یعنی چه؟

شما می توانید، یک اتاق ورودی بسیار کوچک همراه با دو درب ایجاد کنید. سپس اتاق بعدی را به صورت سری اتاق سرور در نظر بگیرید. تاثیرگذار ترین روش حضور پرسنل امنیتی در کنار رک ها برای برقراری امنیت رک ها خواهد بود‌. البته چنین روشی و کمک گرفتن از نیروی امنیتی مضاعف چندان رایج نمی باشد. ولی می تواند، گاها کارساز باشد.

در برقراری امنیت کمی دور اندیش تر باشید!

امنیت را فراهم سازید!

ایمن سازی اتاق سرور به جهت دسترس پذیری صورت می گیرد و هدفِ از انجامِ چنین کاری برقراری امنیت خواهد بود. شما براي دستیابی به چنین هدفی می‌باید تمامی تلاش خود را به کار بگیرید، تا بر روی امنیت رک ها بی افزایید.

باید کمی فکر خود را به کار بی اندازید، از مرغوب ترین قفل و کلید ها استفاده بنمایید‌. پنجره ها را محدود نموده و تا جای امکان اتاق سرور را در محیطی بدون پنجره ایجاد کنید. مطمئن باشید، به هنگام سهل انگاری در رابطه با این مسئله اطلاعات‌تان به باد فنا رفته و چاره ای باقی نمی ماند.

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این نوشتار از خود به بررسی جوانب گوناگون امنیت رک ها پرداختیم. اینکه شما چگونه می توانید، در این مسیر گام برداشته و به جهت استقرار امنیتی بسیار اقدام بنمایید. مثلا از کلید و قفل هایی با کیفیت بهره مند شده و دسترسی افراد را محدود کنید.

از سویی دیگر و برای برقراری امنیتی هرچه بیشتر شما بایست سیستم رطوبت سنج و اعلام حریق را هم برای اتاق مورد نظر تعبیه بنمایید. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از آماد سیستم برای شما مفید و کاربردی بوده باشد‌.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574