عمر مفید تجهیزات شبکه

خانه    بلاگ      عمر مفید تجهیزات شبکه
عمر مفید تجهیزات شبکه

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش اهمیت دیتا و اطلاعات در تکنولوژی و فناوری‌ های مدرن، نیاز به استفاده از تجهیزات شبکه بیش از پیش محسوس می‌ شود. به همین دلیل، تجهیزات شبکه از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند. در بسیاری اوقات، خرید تجهیزات جدید شبکه، امری بسیار هزینه بر به شمار می رود.

از طرفی عمر مفید تجهیزات شبکه، با اندکی مراقبت‌ های ویژه از این تجهیزات، تا حد مناسبی افزایش می‌ یابد. به دلیل گران قیمت بودن تجهیزات شبکه، در نظر داریم در این مطلب به بررسی عمر این تجهیزات پرداخته و راه‌ کارها و روش‌ های افزایش آن را، برای شما بیان کنیم.

طول عمر تجهیزات شبکه چقدر است؟

با گسترش تکنولوژی و به وجود آمدن نیاز به حفظ اطلاعات، تجهیزاتی به نام تجهیزات شبکه از ارزش بالایی برخوردار گشتند. طبق گفته کارشناسان شبکه و آی تی، عمر مفید تجهیزات شبکه مدت زمانی حدود شش ماه خواهد بود. ولیکن، این مسأله یک موضع کاملا نسبی است.

تجهیزات شبکه به دلیل اهمیت بالا، برای شرکت های فعال در زمینه تکنولوژی، همواره دارای اولویت زیادی بوده اند. این گونه شرکت های فعال در حوزه آی تی و فناوری، همواره می بایست تجهیزات خود را، مدرن، پیشرفته و به روز نگه دارند.

تجربه ثابت نموده است که، با مراقبت بیشتر و اصولی از تجهیزات شبکه، افراد قادر به افزایش و بهینه سازی عمر مفید تجهیزات شبکه خواهند بود. از آنجایی که، تجهیزات شبکه قیمت بسیار گران و گزافی دارند، نگهداری و محافظت از آن ها بسیار مقرون به صرفه‌ تر می‌ باشد.

اکثر کارشناسان فعال در حوزه فناوری و تکنولوژی بر این عقیده هستند که، تجهیزات شبکه پس از گذشت ۶ ماه از زمان نصب و استفاده عمر مفید خود را، از دست می‌ دهند. تجهیزات شبکه‌ ای مانند سوئیچ، روتر، سرور، اکسس پوینت و فایروال ها همگی جزو این مدل تجهیزات به شمار می‌ روند.

طول عمر تجهیزات شبکه چقدر است؟

بیشتر بخوانید: قیمت رک ایستاده

دلایل لزوم ارتقای تجهیزات شبکه چیست؟

پس از اطلاع از عمر مفید تجهیزات شبکه، ممکن است با این سوال روبرو شوید که، به چه دلیل نیاز است تا، تجهیزات شبکه را، ارتقا دهیم؟ فعالان در این زمینه همواره با این سوال روبرو هستند که، اهمیت ارتقا دادن تجهیزات شبکه چه می‌ باشد؟ در این بخش به این سوال کلیدی پاسخ خواهیم داد؛

 

  • مسائل امنیتی: همانگونه که، تکنولوژی در جهت کمک به انسان و پیشرفت روز به روز بشریت پیش می رود، به همان اندازه نیز پیشرفت علم در زمینه‌ های منفی هم صورت می‌ گیرد. جرائم و حملات سایبری روز به روز از تکنولوژی‌ های مدرن و پرقدرت‌ تری برخوردار می‌ شوند.

در همین راستا به منظور جلوگیری از حملات سایبری مانند فیشینگ، کی لاگینگ و غیره نیاز است تجهیزات شبکه به روز نگه داشته شود. به روز رسانی و آپدیت نگه داشتن تجهیزات شبکه علاوه بر، جلوگیری از نشت اطلاعات شرکت‌ ها، باعث افزایش عمر مفید تجهیزات شبکه می گردد.

·         پورت و درگاه های کابل: به هنگام ارتقا و به روز رسانی تجهیزات شبکه نیاز است تا، کابل کشی‌ های این تجهیزات نیز مدرن و به روز رسانی شوند. دلیل این امر را، می توان در این موضوع یافت، اگر کابل‌ ها از قدرت کمتری برخوردار باشند، جوابگوی تجهیزات مدرن شبکه نخواهند بود.

این امر از جهت تامین سرعت کافی بسیار حیاتی به شمار می رود. اخیرا کابل‌ های شبکه و لن با کیفیت و سرعت بسیار بالا به بازار تکنولوژی عرضه شده‌ اند. کابل‌ های cat 7 و cat 8 از این جمله کابل ها هستند.

  • به روز رسانی وای فای ها: در سال‌ های گذشته وای فای‌ ها نیز، دچار تحول شگرفی شده‌ اند. هر چند این امر در مقایسه با پیشرفت کابل های شبکه ضعیف عمل نموده است ولیکن، به دلیل همین به روز رسانی‌ ها در وای فای نیاز است، تجهیزات شبکه نیز به روز رسانی شوند. اینگونه عمر مفید تجهیزات شبکه بیشتر می شود.

نحوه نگهداری از تجهیزات شبکه به چه صورتی است؟

نگه داری صحیح تجهیزات شبکه باعث افزایش طول عمر مفید تجهیزات شبکه می گردد. در اماکنی مانند خانه‌ ها و جاهایی که، تنها از یک سیستم کامپیوتری استفاده می‌ شود، نگهداری تجهیزات کار چندان سختی به نظر نمی رسد. همچنین، انتقال اطلاعات در این اماکن به شیوه‌ های قدیمی و ساده امکان پذیر است.

در اماکن وسیع و شرکت‌ های پیشرفته انتقال اطلاعات به روش‌ های ساده امکان‌ پذیر نیست و نیاز به روش های پیشرفته‌ تری مانند استفاده از شبکه می باشد. برای شبکه کردن سیستم‌ های کامپیوتری، شما در این اماکن نیاز به تجهیزات شبکه خواهید داشت.

تجهیزات شبکه را، معمولاً در دو دسته طبقه‌ بندی می‌ نمایند. دسته اول تجهیزات اکتیو و دسته دوم تجهیزات پسیو می‌ باشند. تجهیزات اکتیو نوعی از تجهیزات هستند که، برای انتقال داده ها بایستی از جریان برق استفاده نمایند. تجهیزات اکتیو نیز برای انتقال داده ها و اطلاعات بین چند سیستم نیازی به جریان برق ندارند.

داشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه تقسیم بندی تجهیزات شبکه، می‌ تواند اطلاعات شما را، در زمینه نگهداری و محافظت از عمر مفید تجهیزات شبکه به میزان زیادی افزایش دهد. هزینه محافظت از تجهیزات شبکه بسیار اقتصادی‌ تر و مقرون به صرفه‌ تر از نوسازی این تجهیزات است.

برای نگهداری از تجهیزات شبکه به چه نکاتی باید توجه نمود؟

در راستای تامین و افزایش عمر مفید تجهیزات شبکه نیاز است برخی از نکات مهم را، رعایت نمود. به وسیله رعایت برخی اصول و نکات نگهداری تجهیزات شبکه و تجهیزات کامپیوتری می‌ توان به بهینه سازی و افزایش عمر آن ها کمک شایانی نمود. برخی از نکات مهم در این زمینه به شرح زیر هستند؛

 

  • پیشگیری از ورود ضربات فیزیکی: تجهیزات شبکه دارای برد و قطعات بسیار کوچکی هستند و با وارد شدن ضربه به آنها ممکن است آسیب جدی ببینند.
  • دوری از رطوبت: از ریختن آب بر روی تجهیزات شبکه و یا در معرض رطوبت قرار دادن آن ها جداً پرهیز نمایید. به این ترتیب، طول عمر مفید تجهیزات شبکه تضمین می شود.
  • عدم خاموش و روشن کردن مکرر: در حالت خاموش و روشن نمودن مکرر سیستم‌ های کامپیوتری و یا تجهیزات شبکه، باعث اختلال در جریان الکتریکی آن ها شده و آسیب جدی به آن ها وارد می‌ شود.
  • تهویه مناسب تجهیزات شبکه: به هنگام کار کردن با تجهیزات سیستمی و شبکه، حتماً از داشتن یک تهویه مناسب برای این وسایل مطمئن شوید. زیرا، این وسایل به هنگام عملکرد مقداری گرما تولید می‌ نمایند.

برای نگهداری از تجهیزات شبکه به چه نکاتی باید توجه نمود؟

کلام پایانی

حفظ و افزایشعمر مفید تجهیزات شبکه منوط به استفاده صحیح و اصولی از آن ها است. اهمیت تجهیزات شبکه و داشتن قیمت نسبتاً بالای آن ها باعث می‌ شود تا، به هنگام خرید این تجهیزات حتماً آن ها را، از یک تولید کننده و مرکز معتبر تهیه نمود.

مجموعه آماد سیستم با داشتن آخرین تکنولوژی‌ تولید تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه، جزو تولید کنندگان برتر این محصولات به شمار می رود. کلیه تولیدات این برند بر اساس تکنولوژی و فناوری های برتر جهانی ساخته و طراحی می شوند.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574