محل نگهداری رک دیواری و ایستاده

خانه    بلاگ      محل نگهداری رک دیواری و ایستاده
محل نگهداری رک دیواری و ایستاده

در دیتاسنتر انواع و اقسام تجهیزات شبکه و به خصوص رک وجود دارد . محل نگهداری رک دیواری و ایستاده تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد تجهیزات و ارتباطات شبکه دارد ، از این رو بایستی حین نصب رک ها به فاکتور محل نگهداری نیز توجه شود . اگر در جست و حوی یک مکان مناسب جهت نگهداری و مراقبت از رک ها می باشید ، در این مقاله با ما همراه گردید .

بهترین مکان جهت نگهداری از رک دیواری

در بررسی محل نگهداری رک دیواری و ایستاده ، لازم بوده ، تا ابتدا رک ها را بر اساس نوعی طراحی شان تفکیک کنیم . چرا که از هم متمایز می باشند و قطعا شرایط نگهداری شان متفاوت خواهد بود ، از این رو ابتدا شرایط مورد نیاز رک دیواری را بررسی خواهیم کرد ؛

  1. دسترسی سهولت بخش : محل نصب رک دیواری بایستی به کاربران اجازه دهد ، تا به راحتی به داخل و خارج از رک دسترسی داشته باشند ، در عین حال باید امنیت کافی را برای تجهیزات داخل رک فراهم کند .
  2. قابلیت پشتیبانی برق : رک دیواری برای کارکرد به برق نیاز دارد ، بنابراین بهتر است ، محل نصب آن دارای پورت برق باشد .
  3. زیبایی : محل نصب رک دیواری بایستی با طراحی داخلی و دکوراسیون منطقه همخوانی داشته باشد ، تا دید زیباتری به اطراف منتقل گردد .
  4. فضای کافی : فضای کافی مکانی نگهداری از رک ، نه تنها بر عملکرد آن تاثیر مثبت دارد ، بلکه یک سری محدودیت ها نیز کنار گذاشته می شود .
  5. بهره مندی از سیستم سرمایشی : بهره مندی از سیستم خنک کننده نیز جزو فاکتور های مهم فضای مناسب رک است ، چرا که هر چه فضا خنک تر باشد ، دما و گرمای به تجهیزات داخل رک منتقل نمی شوند .
  6. پشتیبانی شبکه : بهترین مکان مناسب نصب رک دیواری ، به نحوی بوده که دسترسی به تجهیزات به راحتی فراهم خواهد شد و پشتیبانی از شبکه نیز میسر می شود .

آیتم های بالا جزو فاکتور های مهم محل نگهداری رک دیواری و ایستاده می باشند .

بهترین مکان جهت نگهداری از رک دیواری

بهترین مکان جهت نگهداری رک ایستاده

ویژگی های محل نگهداری رک دیواری و ایستاده بسیار متنوع بوده ، که بایستی تمامی آن ها را مد نظر قرار دهیم . رک ایستاده نیز ، همچون رک دیواری برای نگهداری به یک سری فاکتور ها نیاز داشته ، که به شرح زیر است ؛

  1. کنترل دما و رطوبت : سرورها و تجهیزات شبکه به دما و رطوبت اطراف حساس هستند . بهترین مکان برای نگهداری از رک ایستاده ، باید دارای سیستم های خنک کننده قوی و مؤثر برای کنترل دما و رطوبت باشد .
  2. برق پایدار : سرورها و تجهیزات شبکه برای کارکرد به برق نیاز دارند . بهترین محل برای نگهداری از رک ایستاده ، باید دارای سیستم های پشتیبانی UPS ( Uninterrupted Power Supply ) باشد ، که در صورت عدم تامین برق ، برق پایدار را برای تجهیزات فراهم کنند .
  3. پشتیبانی شبکه : بهترین محل برای نگهداری از رک ایستاده باید دارای شبکه قدرتمند و پشتیبانی شبکه مطمئن باشد .
  4. امنیت : این مکان باید دارای سیستم های امنیتی مناسبی باشد ، که از تجهیزات درون رک در برابر دسترسی غیرمجاز ، سرقت و خرابکاری حفاظت کند .
  5. فضای کافی : محل مناسب نگهداری از رک ایستاده باید دارای فضای کافی و مناسب برای نصب و نگهداری رک ها باشد ، که امکان تعویض و تغییر مدارک و تجهیزات را فراهم کند .

با بررسی موارد بالا ، به خوبی با ویژگی های محل نگهداری رک دیواری و ایستاده آشنا خواهیم شد .

آیا مکان نگهداری از رک شبکه بر عملکرد آن تاثیر می گذارد ؟

محل نگهداری رک دیواری و ایستاده فوق العاده اهمیت دارد ، چرا که بر عملکرد آن ها تأثیر گذار خواهد بود . در واقع ، رک شبکه یکی از عواملی است ، که می تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر عملکرد شبکه تأثیر بگذارد . به موارد زیر توجه کنید ؛

– فاصله بین رک شبکه و دستگاه هایی که به آن متصل هستند ، می تواند تأثیر مهمی بر عملکرد شبکه داشته باشد . فاصله زیاد بین دستگاه و رک شبکه به عنوان یک عامل ایجاد افت سرعت در انتقال داده ها عمل می کند . برعکس ، فاصله کمتر می تواند به عنوان یک عامل افزایش سرعت در انتقال داده ها باشد .

– شرایط فیزیکی محل نگهداری رک دیواری و ایستاده نیز می تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد . در مواقعی که رک شبکه در معرض دمایی بالا قرار دارد ، احتمال بروز خطا و یا افت سرعت در انتقال داده ها افزایش می یابد . همچنین ، در مواقعی که رک شبکه در معرض صدا و لرزش نیز قرار گرفته است ، احتمال بروز خطا و یا افت سرعت در انتقال داده ها نیز بالا خواهد رفت .

– مکان قرارگیری رک شبکه می تواند به عنوان یک عامل امنیتی نیز مطرح شود . در مواردی که رک شبکه در محلی پرتردد قرار دارد ، احتمال دسترسی غیرمجاز به دستگاه های متصل به شبکه افزایش می یابد . همچنین ، در مواردی که رک شبکه به هر دلیلی در محلی قرار دارد ، که به سادگی در دسترس دیگران است ، احتمال سرقت و از دست دادن آن نیز افزایش می یابد .

برای حفظ بهینه سازی عملکرد شبکه ، می توانید محیط فیزیکی رک شبکه را از لحاظ دما ، صدا و لرزش بازبینی کنید و سپس بهترین محل نگهداری رک دیواری و ایستاده را پیدا کنید .

 

آیا مکان نگهداری از رک شبکه بر عملکرد آن تاثیر می گذارد ؟

 

چه مکانی برای نگهداری از رک شبکه مناسب نیست ؟

در رابطه با بررسی محل نگهداری رک دیواری و ایستاده ، لازم بوده ، تا فاکتور های منفی که به عنوان یک عامل کاهنده و مخرب به شمار می آیند ، را بررسی کنیم و مکان های نا مناسب جهت محافظت از رک ها را شناسایی نماییم . به آیتم های زیر توجه نمایید ؛

  1. مکانی با دمای بسیار بالا : رک شبکه و تجهیزات داخل آن نیاز به یک محیط متعادل دارند . در صورتی که تمام رک ها و تجهیزات در محیطی با دمای بسیار بالا قرار بگیرند ، شاهد کاهش عمر تجهیزات و کاهش کارایی آن ها خواهیم بود .
  2. مکانی با دمای بسیار پایین : همانند دمای بسیار بالا ، دمای بسیار پایین نیز برای رک شبکه و تجهیزات داخل آن مضر است . در برخی از محیط های با دمای پایین ، تجهیزات دچار آسیب پذیر خواهند شد .
  3. مکان های خشک و گرم : محیط های خشک باعث جذب الکترواستاتیکی می شوند که سبب خرابی تجهیزات خواهد شد . همچنین ، در محیط های گرم و خشک نیز یک سری مشکلات برای تجهیزات ایجاد می شود .
  4. مکانی با لرزش بالا : در محیط هایی که با لرزش بالا همراه هستند ، احتمال بروز خرابی در تجهیزات رو به افزایش است . برای شناسایی این محیط ها ، رانش ساختمان و ارتعاشات عمومی ساختمان باید مورد بررسی قرار گیرد .
  5. مکان های فضای بسته : مکان هایی که جریان هوا در آن ها وجود ندارد و دارای تهویه مناسب نیستند ، برای محل نگهداری رک دیواری و ایستاده مناسب نخواهند بود . چرا که به طور مستقیم تاثیر بر دمای رک شبکه تأثیر دارند ، که سبب صدمه به تجهیزات می شود .

کلام آخر

محل نگهداری رک دیواری و ایستاده دارای یک سری ویژگی های خاص بوده ، که بایستی مورد توجه قرار بگیرند . شما می توانید از خدمات مجموعه آماد سیستم استفاده کنید و یک محیط مناسب را برای نصب تجهیزات انتخاب نمایید .

بیشتر بخوانید: طراحی ، اجرا و راه اندازی دیتاسنتر

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574