وظیفه هر رنگ در کابل شبکه چیست؟

خانه    بلاگ      وظیفه هر رنگ در کابل شبکه چیست؟
وظیفه هر رنگ در کابل شبکه چیست؟

رنگ در کابل شبکه به معنای وظیفه هر کابل در انتقال جریان های الکتریکی است. این مولفه به شما کمک می کند، تا درباره سیم های آن اطلاعات کافی به دست بیاورید. هر یک از این سیم ها، توانایی خاصی در مدیریت جریانات الکتریکی دارند.

شاید کابل های شبکه ساده به نظر برسند، اما در واقع ساختار آن ها بسیار پیچیده و سخت است. برای ایجاد اتصال قوی بین تجهیزات شبکه از این محصول استفاده می شود. هر سیم یا کابلی باید در پورت خود جای گیرد، تا از بروز ارور در سرور جلوگیری کند. با شناخت رنگ بندی این تجهیز، شبکه را بهینه سازید.

در ادامه مبحث درباره رنگ و عملکرد کابل های شبکه توضیح می دهیم، با ما همراه شوید.

رنگ در کابل شبکه به چه معناست؟

رنگ در کابل شبکه برای شناسایی و تمایز دادن سیم و کابل ها استفاده می ‌شود. هر رنگ به یک منظور خاص تعلق دارد. با بهره گیری از این فاکتور، بهینه سازی اتصال تجهیزات شبکه برای تان آسان می شود. در زیر تعدادی از رنگ‌ های استفاده شده در کابل شبکه و معانی آنها را بررسی می ‌کنیم؛

  • آبی: معمولاً برای کابل‌ های شبکه در نوع اترنت (Ethernet) از این رنگ آبی استفاده می ‌شود. جهت اتصال دستگاه ‌ها به شبکه از این محصول بهره می گیرند.
  • سبز: کابل ‌های صوتی و تصویری، سبز رنگ هستند. جهت انتقال صدا و تصویر در شبکه ‌های اینترنتی و مخابراتی از این کابل قدرتمند استفاده می شود.
  • قرمز: رنگ در کابل شبکه نشان دهنده ی قدرت، جنس و مدل محصول است. کابل ‌های اتصالات برق، قرمز است. کاربرد این دسته از کابل ها مربوط به بخش توزیع برق و منابع تغذیه شبکه است.
  • زرد: کابل ‌های اتصال دستگاه ‌های شبکه به روتر ها یا سوئیچ‌ ها، زد رنگ استفاده است.
  • سفید: غالبا برای کابل ‌های تلفن از رنگ سفید استفاده می کنند. این محصول تلفن را ‌به شبکه متصل می سازد.
  • نارنجی: کابل ‌های فیبر نوری، نارنجی هستند. برای انتقال اطلاعات با سرعت بالا در مسافت های طولانی از این محصول استفاده می کنند.

باید در نظر داشته باشید، رنگ در کابل شبکه به استاندارد و شرکت تولیدی آن، بستگی دارد. همچنین، استفاده از برچسب ‌ها نیز به شناسایی کابل ‌ها کمک می کند. رعایت استاندارد ها و تمامیت رنگ‌ ها در نصب و نگهداری کابل ‌ها مهم است.

 

رنگ در کابل شبکه به چه معناست؟

وظایف اصلی رنگ در کابل شبکه

رنگ در کابل شبکه نقش مهمی در شناسایی و پاکسازی کابل ‌ها دارد. این محصول در تقویت و بهبود اتصال تجهیزات شبکه موثر است. سرعت آپلود و ذخیره سازی اطلاعات در شبکه به ارتباط و اتصالات مجموعه بستگی دارد.

سیستم های الکتریکی بسیار پیشرفته و سخت هستند. هر یک از ابزار آلات شبکه نقش مهمی در عملکرد سرور دارد. به نظم و ترتیب ابزار آلات شبکه اهمیت دهید، تا هیچ نویز یا آلودگی باعث ایجاد اختلال در سرور نشود.

هر رنگ در کابل شبکه، معرف تجهیز به خصوصی است. تجهیزات پسیو شبکه قدرتمند هستند. بایستی در شبکه های اینترنتی بیش از صد ها نوع کابل استفاده شود، تا پردازش و آپلود بسته ها به صورت پیوسته صورت گیرد. مواد زیر وظایف رنگ ها را در طراحی این تجهیز بیان می کند؛

  • شناسایی کابل‌ ها: استفاده از رنگ‌ های مختلف در کابل ‌ها به ما کمک می‌ کند، تا به راحتی کابل ‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید. با استفاده از رنگ‌ های مختلف، می‌ توانید کابل‌ های مختلف را بشناسید و از اشتباهات سخت افزاری در سرور جلوگیری نمایید.
  • وجه تمایز: با بهره برداری از رنگ ‌های مختلف، می‌ توانید کابل‌ های شبکه را از یکدیگر تشخیص دهید. این امر در نصب و تعمیر کابل ‌ها به شما کمک می کند، تا به سرعت مشکلات سیستم را برطرف نمایید.
  • ساده ‌سازی نصب و تعمیر: رنگ در کابل شبکه، عاملی برای تشخیص و شناسایی کابل ها از یکدیگر است. استفاده از رنگ‌ های مختلف در طراحی کابل ‌ها، شرایط نصب و نگهداری از این تجهیز را راحت می سازد.
  • استاندارد سازی: بهره گیری از استاندارد های معین برای رنگ ‌کابل ها باعث می ‌شود که نصب و تعمیر آن ‌ها به صورت یکنواخت و منظم صورت گیرد. طراحی مجتمع باید به شبکه، نظم و سرعت ببخشد، تا امکان بروز خطا در سرور ها به صفر برسد.

رنگ در کابل شبکه شما را راهنمایی می کند، تا طبق قاعده خاصی نسبت به طراحی و چیدمان ابزار آلات شرکت تصمیم بگیرید.

بیشتر بخوانید: قیمت رک ایستاده

رنگ بندی کابل شبکه

در این بخش از مقاله رنگ در کابل شبکه، درباره رنگ بندی این تجهیز صحبت می کنیم. رنگ بندی کابل شبکه یک روش استاندارد برای شناسایی و تشخیص کابل ‌ها است. در مجموعه های کاری و شبکه های اینترنتی بیش از صد ها نوع کایل با ویژگی های مختلف استفاده می شود.

برای سازماندهی و ایجاد نظم بیشتر به شبکه بایستی این نوع از تجهیزات را از نظر رنگ طبقه بندی کنید. در زیر رنگ بندی معمول کابل شبکه بر اساس استاندارد TIA/EIA-568 و ISO/IEC 11801 را شرح می دهیم؛

رنگ بندی کابل شبکه

Ø      رنگ بندی کابل‌ های اترنت (Ethernet):

  • رنگ آبی: Pair 1 (Pin 4, 5)
  • رنگ نارنجی: Pair 2 (Pin 3, 6)
  • رنگ سبز: Pair 3 (Pin 1, 2)
  • رنگ قهوه‌ ای: Pair 4 (Pin 7, 8)

Ø      رنگ بندی کابل های Cat6a/Cat7:

– رنگ آبی: Pair 1 (Pin 4, 5)

– رنگ نارنجی: Pair 2 (Pin 3, 6)

– رنگ سبز: Pair 3 (Pin 1, 2)

– رنگ قهوه‌ای: Pair 4 (Pin 7, 8)

– رنگ زرد: Pair 5 (Pin 9, 10)

– رنگ قرمز: Pair 6 (Pin 11, 12)

– رنگ مشکی: Pair 7 (Pin 13, 14)

– رنگ سفید: Pair 8 (Pin 15, 16) 2

در کابل‌ های فیبر نوری عموماً از رنگ زرد برای کابل اصلی و رنگ سفید برای کابل رزرو استفاده می ‌شود. رنگ بندی کابل ‌های فیبر نوری بر اساس استاندارد TIA/EIA-598 صورت می گیرد.

در این استاندارد از رنگ ‌های مختلفی برای شناسایی مدل فیبربهره می گیرند. در این گونه از اتصالات نیز از رنگ های متعددی برای تقسیم بندی محصولات استفاده می شود. در ذیل رنگ و جنس کابل های فیبر نوری را ذکر می دهیم؛

  • رنگ آبی: OM1 (62.5/125 μm)
  • رنگ نارنجی: OM2 (50/125 μm)
  • رنگ سبز: OM3 (50/125 μm)
  • رنگ زرد: OM4 (50/125 μm)
  • رنگ قرمز: OM5 (50/125 μm)
  • رنگ سفید: Single-mode (9/125 μm)

رنگ بندی کابل شبکه

بر اساس رنگ بندی کابل ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

رنگ در کابل شبکه بیانگر عملکرد آن در قطع و ارتباطات جریانات الکتریکی را شرح می دهد. این محصول از مهم ترین تجهیزات الکتریکی در شبکه های اینترنتی است، که از دو یا چندین نوع سیم فلزی تشکیل می شود.

با بهره گیری از این تجهیز الکتریکی، امکان ارسال اطلاعات حتی در مسافت های طولانی نیز امکان پذیر است. رنگ بندی کابل های شبکه بر اساس فاکتور های ذیل صورت می گیرد؛

  • نوع کابل: رنگ در کابل شبکه معرف نوع محصول است. به طور مثال؛ کابل ‌های Cat5e، Cat6، Cat6a و Cat7 در چهار رنگ مختلف وارد بازار می شوند. هر یک از انواع این محصول، پاسخگوی نیاز خاصی از شبکه است.
  • تعداد جفت ‌ها: رنگ بندی این تجهیز بنابر تعداد جفت ‌های موجود در کابل متفاوت است. کابل‌ های Cat5e و Cat6 دارای 4جفت سیم هستند، در حالی که کابل ‌های Cat6a و Cat7 دارای 8 جفت سیم دارند.
  • نوع استفاده: رنگ محصول بر اساس نوع استفاده آن ها متفاوت می باشد.
  • استاندارد ‌ها: استفاده از رنگ ‌های مختلف در کابل‌ ها بر اساس استاندارد های مشخصی صورت می‌ گیرد. در استاندارد TIA/EIA-568، رنگ بندی کابل ‌های Ethernetو در استاندارد TIA/EIA-598، رنگ بندی کابل‌ های فیبر نوری می گردد.

رنگ در کابل شبکه بیانگر توانایی محصول در پردازش بسته های داده است. با شناخت و کسب اطلاعات درباره رنگ بندی محصول، محیطی منظم برای کار خود و همکارانتان فراهم سازید.

کلام آخر

در مقاله فوق درباره اهمیت رنگ در کابل شبکه توضیح دادیم. جهت سازماندهی بهتر شبکه درباره رنگ، جنس و کیفیت آن ها اطلاعات جمع آوری کنید. جهت خرید انواع کابل ها در اجناس اصل به مجموعه بزرگ آماد سیستم مراجعه کنید. متناسب با نیاز مجموعه، این محصول را سفارش دهید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574