نصب رک شبکه و استاندارد های آن

خانه    بلاگ      نصب رک شبکه و استاندارد های آن
نصب رک شبکه و استاندارد های آن

نصب رک شبکه بر اساس یک سری استاندارد های خاص امکان پذیر می باشد و بایستی در طی فرآیند نصب نکات متعددی را مد نظر داشت . در این مقاله اطلاعاتی را در این خصوص به شما ارائه خواهیم نمود ، پس لطفا ما را همراهی کنید .

مراحل نصب رک شبکه

فرآیند نصب رک شبکه بستگی به نوع رک و تجهیزات مورد نیاز دارد ، اما در کل می توانید این مراحل عمومی را برای نصب آن دنبال کنید ؛

  1. ابتدا محل نصب رک شبکه را انتخاب کنید و اطمینان حاصل نمایید ، که این مکان با استانداردهای موجود مطابقت دارد .
  2. پس از آن ، رک را باز کرده و سخت افزارهای مورد نیاز سیستم شبکه را درون آن نصب کنید ، که شامل سوئیچ ها ، روترها ، فایروال ها ، سرورهای شبکه و تجهیزات دیگر می باشد .
  3. بعد از نصب تجهیزات ، باید کابل های شبکه را به هر یک از تجهیزات متصل کرده و آن ها را به سوییچ اصلی متصل نمایید . برای این کار ، از کابل های UTP یا Fiber Optic استفاده خواهید کرد .
  4. پس از نصب تجهیزات و کابل ها ، باید رک را بسته و به زمین متصل کنید . این کار با استفاده از پایه های رک و کابل های اتصال به زمین انجام می شود .
  5. در نهایت ، بایستی سیستم های مورد استفاده در شبکه را تنظیم نموده و اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی کار می کند .

به یاد داشته باشید که فرآیند نصب رک شبکه بستگی به نوع تجهیزات و شرایط محیطی دارد و بهتر است ، قبل از نصب ، دستورالعمل های مربوط به هر تجهیز را به دقت مطالعه کنید .

مراحل نصب رک شبکه

نکات ایمنی جهت نصب رک شبکه

در نصب رک شبکه باید به نکات ایمنی زیر توجه کنید ؛

  1. قبل از هر چیز ، مطمئن شوید که محیط نصب امن است و خطری برای شما و دیگران وجود ندارد .
  2. در هنگام نصب شبکه ، ابزارهای لازم را به صورت صحیح و با دقت استفاده نمایید . همچنین از ابزارهایی که ترکیدگی و خراشیدگی دارند ، استفاده نکنید .
  3. در صورتی که از تجهیزات الکتریکی استفاده می کنید ، باید پیش نیازهای الکتریکی رعایت شوند و از تجهیزاتی با استاندارد الکتریکی مناسب استفاده نمایید .
  4. در هنگام نصب تجهیزات و کابل ها ، به دقت از سیم های برق دوری کنید ، تا جلوی حوادث ناخواسته و قطعی برق را بگیرید .
  5. برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات و شبکه ، هنگام نصب باید از حضور افراد متفرقه و نا آشنا با سیستم شبکه در محیط جلوگیری شود .
  6. یک سری دستور العمل خاص برای نصب تجهیزات سیسکو درون رک وجود داشته ، که بایستی همه ی آن ها را مطالعه نمایید و استاندارد های تعریف شده برای هر کدام را رعایت کنید .
  7. زمانی که پروسه نصب به اتمام رسید ، قبل از راه اندازی حتما تست های لازم را انجام دهید و از صحت نصب تجهیزات اطمینان حاصل کنید .

استاندارد های لازم جهت نصب رک شبکه

نصب رک شبکه وابسته به باید ها و نباید هایی است ، که آن ها را تحت عنوان استاندارد می شناسیم و بایستی همه ی آن ها رعایت شوند ، تا شاهد بهترین عملکرد تجهیزات سیسکو باشیم و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود ، چند نمونه از این استاندارد ها به شرح زیر است ؛

  • انتخاب رک مناسب : یک رک شبکه با ابعاد استاندارد دارای ارتفاع 42U و عرض 19 اینچ است . با خرید از تولید کنندگان معتبر رک شبکه ، از ابعاد استاندارد رک اطمینان حاصل کنید .
  • برقراری تهویه مناسب : رک شبکه باید دارای تهویه مناسب برای حرارت و هوا باشد ، تا تجهیزات در دمای مناسب قرار گیرند . همچنین برای جلوگیری از ازدحام ، باید خلاء مجاز بین تجهیزات را رعایت کرد .
  • نصب کابل ها به صورت منظم و مناسب : کابل های شبکه باید به صورت منظم و مناسب نصب شوند ، تا از هرگونه مشکل برای تجهیزات در آینده جلوگیری شود . همچنین باید از کابل های با کیفیت و معتبر استفاده نمایید .
  • استفاده از نظم دهنده های کابل : برای جلوگیری از پرت شدن کابل ها ، باید از نظم دهنده کابل استفاده کرد . این نظم دهنده ها به شما کمک می کنند ، تا کابل ها را به صورت منظم و بهینه در رک قرار دهید .
  • دقت در هنگام نصب تجهیزات : برای جلوگیری از هرگونه مشکل در آینده ، تجهیزات باید با دقت و صحیح نصب شوند . همچنین باید از تجهیزات با کیفیت و معتبر استفاده کنید .
  • استفاده از سیستم UPS : برای جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات و تجهیزات در صورت قطع برق ، باید از سیستم UPS استفاده کرد . این سیستم به شما کمک می کند تا داده های خود را در صورت بروز قطعی از دست ندهید .
  • استفاده از لوازم جانبی مناسب : برای جلوگیری از هرگونه مشکل در آینده ، باید از لوازم جانبی مناسب مانند کیس های سرور ، فن های تهویه و غیره استفاده کرد .

موارد بالا همگی به عنوان استاندارد های تعریف شده در نصب رک شبکه شناخته می شوند .

 

استاندارد های لازم جهت نصب رک شبکه

تفاوت در نصب رک دیواری و ایستاده

برای نصب رک شبکه باید به نوع آن توجه نمود ، چرا که نصب رک دیواری و ایستاده متفاوت است .

نصب رک دیواری بر روی یک دیوار مخصوص انجام می شود . شما باید از جعبه رک دیواری مناسب استفاده کنید و آن را به دیوار با پیچ و رولپلاک نصب کنید . سپس تجهیزات شبکه را در رک دیواری قرار داده و کابل های شبکه را با حفظ فاصله استاندارد ، به دستگاه های مختلف متصل نمایید . این نوع رک فضای کمتری را اشغال می کند و برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است .

اما ، نصب رک ایستاده به دقت بیشتری نیاز دارد . در این حالت ، رک را روی پایه هایی که به دو صفحه بالا و پایین آن متصل هستند ، نصب می کنید . پیش از نصب رک ایستاده ، باید اطمینان حاصل کنید که پایه ها به درستی نصب شده و قادر به تحمل وزن تجهیزات هستند . همچنین باید مطمئن شوید که رک در مکانی بدون لرزش قرار دارد .

بعد از نصب رک ، باید تجهیزات شبکه را در داخل آن قرار دهید و کابل های شبکه به صورت منظم و بهینه به دستگاه های مختلف متصل کنید .

بنابراین ، هر یک از این دو نوع رک دارای پروسه های خاص خود هستند که برای نصب ، باید به آن ها توجه کنید .

کلام آخر

نصب رک شبکه چندان سخت و پیچیده نیست ، اما لازم بوده ، استاندارد هایی را رعایت کنید . هم چنین بایستی انواع لوازم جانبی مخصوص رک را تهیه کنید ، که بدین منظور مجموعه آماد سیستم در کنار شماست .

بیشتر بخوانید: محل نگهداری رک دیواری و ایستاده

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574