معرفی انواع اتصالات شبکه

خانه    بلاگ      معرفی انواع اتصالات شبکه
معرفی انواع اتصالات شبکه

در این مقاله به معرفی انواع اتصالات شبکه خواهیم پرداخت . از اتصالات شبکه به منظور ارتباط و انتقال داده ها بین چند رایانه یا سیستم هوشمند استفاده می شود . شبکه در انواع خانگی ، اداری ، جهانی و … وجود دارد ، که برای اتصال آن از روش های مختلفی بهره گرفته می شود . در این مقاله با ما باشید تا با انواع اتصالات شبکه به طور جامع آشنا شوید .

بیشتر بخوانید: لایت پنل ( light panel ) رک چیست ؟

شبکه چیست ؟

در نخستین بخش از این مقاله پیش از اینکه به معرفی انواع اتصالات شبکه بپردازیم ، شما را با مفهوم شبکه آشنا می کنیم .‌ شبکه از لحاظ لغوی به گروهی از افراد یا اشیا که قادر به ارتباط ، تبادل و اشتراک داده با یکدیگر هستند ، اطلاق می شود ‌.

مفهموم شبکه در فناوری اطلاعات بسیار گسترده تر از این مفهوم لغوی می باشد . منظور از نتورک یا شبکه های کامپیوتری ، ارتباط مجموعه ای از سیستم های رایانه ای ، نرم افزاری یا سخت افزاری به صورت بی سیم یا با سیم است .

شبکه به دو دسته شبکه سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم بندی می گردد و با توجه به نوع اتصال بین شبکه ها از تجهیزات مختلفی برای راه اندازی آن بهره گرفته می شود . به طور کلی اتصالات شبکه در دو دسته با سیم و بی سیم وجود دارند ، که در ادامه مطلب به معرفی انواع اتصالات شبکه خواهیم پرداخت .

شبکه چیست ؟

آشنایی با اتصال شبکه

در این بخش پیش از اینکه به معرفی انواع اتصالات شبکه بپردازیم ، شما را با اتصالات شبکه و اهمیت آن آشنا می کنیم . شبکه برای ارتباط رایانه ها و تجهیزات آن در یک اداره یا خانه روی کار آمده است . برای انتقال اطلاعات بین دو یا چند سیستم ، ارتباط میان اسکنر یا پرینتر و … در خانه ، اداره شرکت و هر جای دیگر می توانید از اتصالات شبکه کمک بگیرید .

این شیوه انتقال داده ها و ارتباط تجهیزات با یکدیگر ، در سال های اخیر بسیار پیشرفت نموده است . معروف ترین و گسترده ترین شبکه ای که امروزه تمام جهان را به هم پیوند داده است ، اینترنت می باشد که زندگی مردم جهان را دستخوش تغییرات بسیاری نموده است . اتصالات شبکه در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه مطلب به معرفی انواع اتصالات شبکه خواهیم پرداخت .

اتصال شبکه LAN یا Local Area Network

در این بخش از مقاله معرفی انواع اتصالات شبکه ، در مورد اتصال شبکه LAN یا Local Area Network صحبت خواهیم کرد . این نوع اتصال کابلی از قدیمی ترین و ساده ترین اتصالات شبکه است ، که از طریق کابل LAN دو یا چند سیستم را به یکدیگر وصل نموده و از طریق آن به آسانی می توان فایل ها و اطلاعات را منتقل نمود . یکی دیگر از کاربردهای کابل LAN انتقال اینترنت از مودم یا روتر به سیستم های رایانه ای است .

اتصال شبکه WLAN یا Wireless Local Area Network

یکی ديگر از انواع اتصالات شبکه WLAN نام دارد . این نوع اتصال به نام WiFi نیز شهرت دارد و یک اتصال بی سیم است . اتصال شبکه WiFi سیستم ها را به هم مرتبط و داده ها را بین دو یا چند رایانه یا سیستم هوشمند رد و بدل می کند .

در ادامه این بحث از مقاله معرفی انواع اتصالات شبکه ، باید این نکته را خاطر نشان کرد که ، دستگاه ها برای اتصال از طریق شبکه WiFi به یک گیرنده نیاز دارند . بدون این گیرنده دستگاه ها قادر به اتصال و ارتباط با یکدیگر نیستند .‌

اتصال شبکه PAN یا Personal Area Network

 

در ادامه مقاله معرفی انواع اتصالات شبکه ، به معرفی یکی از ساده ترین و کوچک ترین اتصالات شبکه به نام PAN می پردازیم . این نوع اتصال شبکه کوچک به ما در برقراری ارتباط بین یک رایانه ، مودم ، پرینتر و گوشی موبایل کمک می کند . در واقع این اتصال یک اتصال شخصی است ، که توسط یک شخص یا سیستم مدیریت و کنترل می شود .

اتصال شبکه PAN یا Personal Area Network

اتصال شبکه WAN یا Wide Area Network

یکی از گسترده ترین و بزرگترین ترین اتصالات شبکه ، اتصال شبکه WAN نام دارد . با بهره گیری از این نوع اتصال می توان دو یا چندین سیستم را در مسافت های خیلی زیاد و در ابعاد بسیار گسترده به هم مرتبط نمود و به آسانی داده ها را رد و بدل کرد .

از معروف ترین و بزرگ ترین اتصالات شبکه WAN ، شبکه جهانی اینترنت است ، که در کسری از زمان داده ها را از این سوی جهان به آن سوی جهان ارسال می کند و افراد را در اقصی نقاط جهان به یکدیگر مرتبط می کند .

اتصال شبکه MAN یا Metropolitan Area Network

در این بخش از مقاله معرفی انواع اتصالات شبکه ، آخرین نوع از اتصالات شبکه را به شما معرفی خواهیم کرد .این نوع اتصال به نام MAN شناخته می شود . اتصال شبکه MAN نوعی شبکه تلفیقی است ، که از شبکه LAN گسترده تر ولی از اتصال شبکه WLAN کوچکتر می باشد ، به بیان دیگر در حد فاصل این دو شبکه قرار دارد .

تفاوت این نوع اتصال با دو اتصال شبکه LAN و WLAN در نوع کنترل است ، که از طریق یک سیستم کنترل و مدیریت می گردد .

آشنایی با اتصال شبکه

سخن پایانی

مقاله معرفی انواع اتصالات شبکه توسط تیم طراحی و تولید شرکت آماد سیستم نوشته شده است . امیدواریم که با مطالعه این مقاله با انواع اتصال شبکه آشنا شده باشید و به راحتی تجهیزات اتصال مورد نیاز خود را تهیه نمایید . اگر هرگونه سوالی راجع به خرید این تجهیزات دارید ، از تیم پشتیبانی آماد سیستم کمک بگیرید .

شرکت آماد سیستم از شرکت های با سابقه در زمینه تولید انواع تجهیزات شبکه است ، که تمام محصولات خود را از متریال درجه یک تولید ، زیر نظر طراحان حرفه ای طراحی و توسط نیروی کار ماهر مونتاژ می کند .

برای خرید محصولات این شرکت به صورت کلی یا جزئی و با قیمت مناسب ، به سایت آماد سیستم مراجعه نمایید .

بیشتر بخوانید: پچ پنل چیست ؟

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574