تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر

خانه    بلاگ      تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر
تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر

تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر یکی از مهم ترین نیاز های یک اتاق سرور است . زمانی که مجموعه ای از رک های شبکه را جهت برقراری شبکه سیسکو گردآوری کرده ایم ، ملزم به اعمال تکنیک های مراقبتی هستیم .

محافظت از این تجهیزات امری خطیر بوده ، که به سادگی انجام نمی شود و بایستی تا حتما از تجهیزات و دستگاه های خاصی برای این امر استفاده نماییم . در این مقاله یک سری روش و تجهیز کاربردی را جهت این امر به شما معرفی خواهیم کرد ، خواهشمندیم با ما همراه شوید .

 بیشتر بخوانید: پاور ماژول رک شبکه چیست ؟

منظور از حفظ دیتاسنتر چیست ؟

حفظ دیتاسنتر یا مراقبت از دیتاسنتر به مجموعه اقدامات و تدابیری اطلاق می شود که برای حفاظت و محافظت از اطلاعات و تجهیزات مهم در دیتاسنتر انجام می شود ، این امر نیاز به تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر خواهد داشت .

اتاق سرور یا دیتاسنتر یک محیط فیزیکی طراحی شده بوده ، که در آن تجهیزات شبکه ، سرورها ، ذخیره سازی داده و سایر تجهیزات ضروری برای اجرای سرویس های مربوط به اطلاعات قرار می گیرد . نگهداری از این داده های ارزشمند و تجهیزات مرتبط با آن امر مهمی بوده ، که شامل موارد زیر است ؛

  1. امنیت فیزیکی : کنترل دسترسی فیزیکی به دیتاسنتر از جمله اقدامات حفاظتی است ، که شامل ؛ محدود کردن دسترسی صرفا به افراد مجاز ، نصب دوربین های مداربسته و سیستم های امنیتی ، نصب سیستم های اعلان و اطفاء حریق و غیره می باشد . این نکات اهمیت زیادی دارند و نباید کوچکترین اهمالی رخ بدهد .
  2. خنک کردن و مدیریت حرارت : جلوگیری از افزایش دما نیز جزو اقدامات مهم مربوط به حفظ دیتاسنتر است و به مجموعه اقداماتی شده ، که هدفش کاهش حرارت تولید شده توسط تجهیزات است . برای این امر تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر را باید مورد بهره وری قرار دارد ، که شامل استفاده از سیستم خنک کننده هوا ، سیستم خنک کننده آبی ، استفاده از سیستم خنک کننده از نوع چیلر و غیره می باشد .
  3. نگهداری و مدیریت انرژی : شک نداسته باشید که عملکرد و ‌کارایی اتاق سرور وابسته به تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر می باشد و در طی این امر اقداماتی نظیر ؛ مدیریت مصرف برق ، استفاده از سیستم های پشتیبان باتری UPS ( قدرت پشتیبان ناپذیر ) ، سیستم های ژنراتور برق ، مدیریت مصرف انرژی ، مانیتورینگ و کاهش هدررفت انرژی بایستی به خوبی انجام شود ‌.
  4. پشتیبانی از شبکه : پشتیبانی از سیستم شبکه اهمیت دارد و جزو تکنیک های حفاظتی قرار می گیرد . در راستای این امر نیز یک سری تجهیزات خاصی را باید بکار بریم ، که شامل ؛ سیستم توزیع داده ، روتر ، سوئیچ ، فایروال و مدیریت باندهای عریض است .
  5. نگهداری و مدیریت داده : ذخیره سازی داده ها در سرور ، مدیریت پشتیبان گیری و بازیابی داده ها ، ایجاد سیستم های ذخیره سازی پویا و مطمئن از جمله اقداماتی هستند ، که برای نگهداری و مدیریت داده از آنان استفاده می کنیم .

حفظ دیتاسنتر با هدف کاهش ریسک های مربوط به از دست دادن داده ها ، قطعی سیستم ها و خطرات امنیتی انجام می شود . با حفظ دیتاسنتر به شکلی مناسب ، اعتماد کاربران و مشتریان به بستر فناوری اطلاعات و خدمات مرتبط بالا می رود و روند فعالیت های تجاری بدون نگرانی های امنیتی و قطعی پشتیبانی ادامه خواهد یافت . برای این امر ملزم به استفاده از تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر هستیم .

 

منظور از حفظ دیتاسنتر چیست ؟

تجهیزات مورد نیاز جهت حفظ دیتاسنتر

برای حفظ دیتاسنتر و اطمینان از عملکرد پایدار آن ، استفاده از تجهیزات قدرتمند و موثر ضروری است . موارد زیر همگی جزو تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر هستند ؛

  1. سیستم های UPS ( قدرت پشتیبان ناپذیر ) : این سیستم ها با تأمین برق پایدار در صورت قطعی از شبکه اصلی برق ، مهمترین نقش را در حفظ دیتاسنتر ایفا می کنند .

باتری های UPS توانایی تأمین برق برای مدت زمان کوتاهی ( معمولاً چند دقیقه ) پس از قطعی برق را دارند و می توانند به طور کنترل شده سرویس ها را خاموش کنند ، یا در صورت نیاز ، موفق به راه اندازی ژنراتور های برق شوند .

  1. ژنراتور های برق : برای حفظ پایداری برق در دیتاسنتر ، استفاده از ژنراتورهای برق ضروری است . این دستگاه ها قادرند در صورت قطعی برق در بلند مدت ، برق مورد نیاز را فراهم کنند و از طریق سوخت قابل تجدید ، به تولید برق می پردازند . این وسیله جزو تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر است .
  2. سیستم های تهویه : هدف از این سیستم ها حفظ دمای مناسب و مدیریت حرارت در داخل دیتاسنتر است . از سیستم های خنک کننده هوا ، چیلر ها ، کولرهای آبی و سایر تجهیزات مشابه استفاده می شود ، تا بتوانند دما را در محدوده خاصی نگه دارند .
  3. آنتی فیلتر ها و فیلتر های برق : این تجهیزات برای محافظت از ورود ذرات خارجی ، آلودگی ، قدرت و ولتاژ ناپایدار و تداخلات الکترومغناطیسی در شبکه برق دیتاسنتر استفاده می شوند . آنتی فیلترها به عنوان تجهیزات حفاظتی در سیستم های برق داخلی مورد استفاده قرار می گیرند . در بین تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر این وسیله به شدت اهمیت داشته و بایستی استفاده شود .
  4. رک ها و کابل منیجمنت : استفاده از رک ها و کابل منیجمنت به صورت موثر و دقیق تجهیزات مختلف همچون سرورها ، سوئیچ ها را در دیتاسنتر بهبود می بخشد . این تجهیزات کمک می کنند تا کابل ها منظم مرتب شده و در دسترس باشند و عملیات نگهداری و تعمیر را آسان تر می کنند .
  5. سیستم های اعلان و امنیت : نصب دوربین های مداربسته ، سیستم های اعلان و امنیتی و اقدامات دیگر قطعا در حفظ دیتاسنتر موثر است ، که در صورت رخداد حوادث از جمله سرقت ، حریق و غیره ، دیتاسنتر را حفظ می کند و از بروز خطرات متعدد جلوگیری می نماید .

استفاده از تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند اطمینان و اعتماد بیشتری به عملکرد و قابلیت اطمینان دیتاسنتر ایجاد کند .

 

تجهیزات مورد نیاز جهت حفظ دیتاسنتر

نکات ایمنی جهت حفظ دیتاسنتر

در مبحث تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر ، لازم بوده تا به یک سری نکات ایمنی اشاره کنیم . جهت نگهداری و مراقبت از دیتاسنتر نمی توان نکات ایمنی را نادیده گرفت ، به موارد زیر توجه نمایید ؛

  1. پشتیبانی برق : اطمینان حاصل کنید که سیستم های UPS ( قدرت پشتیبان ناپذیر ) و ژنراتورهای برق درست کار می کنند و به درستی نصب شده اند . همچنین از منابع برق مجدد برای سرویس های برق دیتاسنتر استفاده کنید .
  2. سیستم های خنک کننده : حفظ دما مناسبی در دیتاسنتر بسیار حائز اهمیت است . اطمینان حاصل کنید که سیستم های خنک کننده هوا و چیلر ها به درستی کار می کنند و دما در محدوده مطلوب قرار دارد .
  3. رده بندی حرارت : به عنوان جزء سیستم های خنک کننده ، باید دیتاسنتر را به مناطق حوزه حرارت تقسیم کنید ، تا جریان هوا از جلوی ماژول ها و تجهیزات گذشته و حرارت را به مکان های سردتری ، مانند رک های سردتر هدایت شود . یکی از تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر ، سیستم های خنک کننده است .
  4. امنیت فیزیکی : دسترسی محدود به دیتاسنتر و تجهیزات آن از طریق بسته بندی دستگاه ها و ساختار تنها نیست ؛ بلکه شامل نصب سیستم های دوربین مدار بسته و سیستم های امنیتی نیز می شود .
  5. حفظ نما : محیط خارجی را مرتب نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که تمامی ورودی ها و خروجی های ساختمان حفاظت شده و محدود هستند .
  6. طراحی بهینه ساختمان : برای حفظ دیتاسنتر ، ساختمانی که از نظر مکانیکی و الکتریکی بهینه سازی شده ، ضروری است . سیم کشی و سیستم های نصب باید به درستی انجام شود و استانداردهای امنیتی را رعایت کنند .
  7. پشتیبانی و نگهداری : سیستم ها را به طور دوره ای بررسی و تعمیر کنید . برنامه های بازرسی و نگهداری منظم اجرا شود و اگر خرابی یا نقصی وجود دارد ، بلافاصله آن را برطرف نمایید .
  8. مدیریت خطای انسانی : اعطای دسترسی محدود به تجهیزات و همچنین آموزش کارکنان جزو تکنیک هی محافظتی بوده و باید حتما به آن توجه شود .
  9. نسخه پشتیبانی : باید نسخه پشتیبانی از داده ها را منظماً انجام دهید ، تا در صورت حوادث ناخوشایند از جمله حذف یا فساد داده ها ، بتوانید از آنها بازیابی کنید .
  10. طراحی دیتاسنتر مناسب : طراحی صحیح کابل کشی ومسیرهای خطر برای جلوگیری از نقص در عملکرد را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید .

رعایت نکات ایمنی در مبحث تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر اهمیت داشته و نباید در این امر کوتاهی گردد .

 

نکات ایمنی جهت حفظ دیتاسنتر

کلام آخر

استفاده از تجهیزات قدرتمند حفظ دیتاسنتر اهمیت زیادی دارد ، شما می توانید این ابزار ها را از مجموعه آماد سیستم خریداری نمایید ‌و جهت محافظت از دستگاه ها در اتاق سرور استفاده نمایید .

بیشتر بخوانید: لایت پنل ( light panel ) رک چیست ؟

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574