شبکه کردن دو کامپیوتر

خانه    بلاگ      شبکه کردن دو کامپیوتر
شبکه کردن دو کامپیوتر

پیشرفت علم و فناوری نیازمند ایجاد ارتباطات بسیار قوی و موثر بین دو یا چند سیستم می‌ باشد. به این منظور از یک تکنولوژی به نام شبکه کردن استفاده می‌ نمایند. شبکه کردن به طور کاملاً عامیانه به معنی متصل نمودن دو سیستم می‌ باشد. در حالت داشتن یک شبکه بین دو یا چند سیستم می‌توان به راحتی اطلاعات را، بین آن ها منتقل نمود.

در ابتدا شبکه کردن دو کامپیوتر کار سخت و پرمشقتی به نظر می‌ رسد. ولیکن، در باطن این گونه نیست. جهت شبکه کردن دو سیستم کامپیوتر می‌ توان از چند روش استفاده نمود. در این مقاله در نظر داریم به بررسی روش شبکه نمودن سیستم‌ ها با یکدیگر بپردازیم.

اهمیت شبکه کردن دو سیستم کامپیوتری در چیست؟

شبکه کردن دو کامپیوتر به منظور انتقال اطلاعات و جلوگیری از هک شدن آن ها امری بسیار مهم و ضروری است. شبکه نمودن سیستم‌ های کامپیوتری را، به دو طریق می‌ توان انجام داد. این امر توسط کابل لن و یا وای فای صورت می‌ گیرد.

شبکه بودن سیستم‌ های کامپیوتری دارای مزایای فراوانی می‌ باشد. ساده ترین این مزایا انتقال اطلاعات، جابجایی فایل‌ ها است. این کار مزیت دیگری مبنی بر انجام بازی های آنلاین کامپیوتری و تحت شبکه دارد. برای این منظور حتما نیازی به استفاده از وای فای ندارید.

امروزه انتقال اطلاعات بین سیستم‌ های کامپیوتری از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. ارسال اطلاعات و دیتاهای مهم بین سیستم‌ های شبکه در نقاط مختلفی از کره زمین، توسط شبکه های کامپیوتری امکان پذیر گشته است. اهمیت این تکنولوژی در دریافت این اطلاعات در عرض چند ثانیه است.

اهمیت شبکه کردن دو سیستم کامپیوتری در چیست؟

روش شبکه نمودن دو سیستم کامپیوتری چگونه است؟

به منظور شبکه کردن دو کامپیوتر، شما بایستی یک کابل لن در اختیار داشته باشید. انجام این کار توسط وای فای نیز، امکان پذیر است. مهم ترین نکته در این بخش، بررسی نمودن پورت اترنت درون دستگاه های شما می باشد. در ابتدا باید کنترل نمایید که، دستگاه ها دارای پورت اترنت باشند.

در صورت عدم بهره مندی دستگاه ها از یک پورت اترنت نیز، شما با مشکل مواجه نخواهید شد. در این صورت می توانید از یک تبدیل اترنت به یو اس بی استفاده کنید. اگر هر دو کامپیوتر شما دارای پورت اترنت بوده باشند، شبکه کردن آن ها راحت صورت می گیرد.

برای شبکه کردن دو کامپیوتر دارای پورت اترنت، شما نیاز به کابلی به نام کراس اور پیدا می کنید. از این کابل برای مصارف شبکه کردن سیستم های کامپیوتری استفاده می کنند. در واقع می توان گفت کابل کراس اور یک کابل کلیدی و اساسی در تجهیزات شبکه به شمار می رود.

پس از تشکیل اتصال فیزیکی بین سیستم های کامپیوتری مد نظر، باید به سراغ مابقی مراحل بروید. اتصال فیزیکی سیستم های کامپیوتری توسط کابل های کراس اور و یا کابل لن صورت می گیرد. مراحل بعدی مراحل نرم افزاری هستند و به راحتی توسط تنظیمات کامپیوتر ها صورت می گیرد.

شما محدودیتی برای شبکه کردن دستگاه های الکترونیکی نخواهید داشت. دو کامپیوتر رو میزی، دو لپ تاپ و حتی یک کامپیوتر رومیزی و یک لپ تاپ قابلیت شبکه شدن را، دارند. امروزه حتی امکان شبکه کردن تلویزیون های هوشمند با کامپیوتر و یا لپ تاپ نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: پچ پنل لودد و آنلودد چه تفاوتی دارند ؟

ابزار و تجهیزات لازم برای شبکه کردن دو سیستم کامپیوتری چیست؟

برای شبکه کردن دو کامپیوتر شما نیاز به یک سری وسیله و ابزار پیدا خواهید کرد. کابل شبکه و یا کابل پچ کورد از جمله وسایل مورد نیاز شما برای شبکه کردن تجهیزات می باشند. این کابل ها برای ایجاد اتصال فیزیکی بین دو دستگاه نقش کلیدی ایفا می کنند.

کابل شبکه نوعی کابل با متراژ بسیار بالا است. این کابل بدون سوکت در بازار یافت می شود. کابل پچ کورد برگرفته از واژه انگلیسی Patch Cord به معنی سیم پیچ است. این کابل کاملا شبیه کابل شبکه می باشد. تنها تفاوت های بسیار جزئی با آن دارد.

تفاوت کابل پچ با کابل شبکه در متراژ و سوکت است. کابل پچ در متراژ پایین و مجهز به سوکت در بازار عرضه می شود. برای شبکه کردن دو کامپیوتر و یا بیشتر، می توان از هریک از این کابل ها که، در دسترس شما هستند، بهره گرفت.

شبکه کردن دو سیستم کامپیوتری به وسیله کابل لن به چه صورت است؟

پیش از این مقداری اطلاعات در رابطه با اهمیت شبکه کردن دو کامپیوتر و یا سیستم های یک محل کسب نمودیم. اکنون با مراحل شبکه کردن دو سیستم کامپیوتری با یکدیگر آشنا خواهیم شد. برای این که، دو کامپیوتر شبکه شده داشته باشید باید مراحل زیر را، انجام دهید؛

  1. تامین اتصال فیزیکی بین دو کامپیوتر توسط کابل لن
  2. فعال سازی و به اشتراک گذاشتن شبکه در هر دو سیستم
  3. آی پی دادن به هر دو سیستم کامپیوتری
  4. اشتراک گذاری اطلاعات بین هر دو سیستم شبکه شده

شبکه کردن دو سیستم کامپیوتری به وسیله کابل لن به چه صورت است؟

نحوه اطمینان از شبکه شدن دو سیستم کامپیوتری به چه نحو است؟

پس از انجام شبکه کردن دو کامپیوتر و اتمام مراحل ممکن است بخواهید از صحت عملیات شبکه کردن اطمینان حاصل کنید. در این صورت با چند قدم ساده می توان به این امر پی برد. پس از اتصال دو سیستم شبکه شده به منظور کسب اطمینان از صحت اتصال دو مرحله را، انجام دهید.

محیط CMD را، در هر دو سیستم اجرا نمایید. پس از بالا آمدن این محیط، در سیستم اول دستور پینگ ping 192.168.1.1 را اجرا نمایید. حال در سیستم دوم شبکه دستور پینگ ping 192.168.1.2 را اجرا کنید. مدت زمان اندکی صبر کنید.

پس از مدتی محیط سی ام دی پاسخی در دستورات ارائه شده به شما می دهد. این پاسخ عملکرد صحیح و یا تا درست شبکه را، به شما نمایش می دهد. در صورتی که، پاسخ های صادر شده حاوی پیام های TTL باشد، عمل شبکه کردن دو کامپیوتر به درستی صورت گرفته است.

نکات مهم پس از شبکه کردن دو سیستم کامپیوتری

پس از شبکه کردن دو کامپیوتر رعایت برخی نکات مهم به افزایش ماندگاری تجهیزات شبکه کمک فراوانی می کند. سعی کنید تجهیزات شبکه را، به طور دوره‌ ای و مرتب کنترل نمایید. در صورت ایجاد هرگونه مشکل و یا ایراد در صدد رفع آن برآیید.

از کارشناسان و متخصصان آی تی و شبکه که، در بررسی کردن این تجهیزات سررشته دارند کمک بگیرید. هر چند کنترل و چک کردن زیرساخت‌ های شبکه هزینه بر است ولیکن، هزینه آن بسیار مقرون به صرفه می‌ باشد. با انجام این اقدامات شما تجهیزات شبکه سالمی خواهید داشت.

کلام پایانی

 

شبکه کردن دو کامپیوتر کار چندان سخت و تخصصی به شمار نمی‌رود اما نکته مهم در مسئله شبکه کردن سیستم‌های کامپیوتری محافظت از تجهیزات شبکه است. تجهیزات شبکه جزو ابزار و وسایل بسیار مهم و کاربردی به شمار می‌ روند و حتما باید از یک تولید کننده معتبر خریداری شوند.

خرید تجهیزات شبکه، از مجموعه آماد سیستم به همین دلیل است. اکثر مشتریان مجموعه آماد سیستم تمامی تجهیزات و ابزار مورد نیاز شبکه را، از این برند تهیه می‌ نمایند. زیرا، به اعتقاد آنان کیفیت حرف اول را، در خرید تجهیزات شبکه مطرح می کند.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574